
„Figyeljen nagyon mindenki, aki rendelni szokott!!! Megtaláltak már engem is, még jó, hogy nem várok csomagot.” (Fehér Marianna)
„Nem rendeltem semmit! Vigyázzon mindenki, nehogy hülyére vegyék!” (Varga Gábor)
Ők csak értesítést kaptak, de hamar észrevették a veszélyt. Felhívták erre mások figyelmét az egyik közösségi oldalon. A csalók újabb módszerrel próbálkoznak.
„Aznap kettő darab csomagot vártam a Magyar Postától, és sajnos átvettük, beleszaladtam én is egy ilyenbe. Nagyon dühös voltam, mert tulajdonképp 11 ezer forintot a kukába dobtam ki, és utána tehetetlenek voltunk” – mondta Szakács-Kocsárdi Krisztina.
Feltűnő sárga borítékban érkezett a nem várt megrendelés, névre szólóan. A csomag tartalma egy fekete összecsukható tárolódoboz volt. Ennek körülbelüli értéke 1000, nem pedig 11.000 forint.
„Én hirtelen felindulásból bementem a postára, hogy én ezt vissza szeretném adni, de mivel már ki lett fizetve és átvettem, így nem lehetett. Felhívtam ezt a céget is, akiknek a telefonszámát a csomagon találtam. Ők mosták kezeiket, hogy én ne rendelgessek csomagot, és hogy ők ezzel nem tudnak mit kezdeni, mert ők is csak egy csomagkiszállító. Két csomagszállítón keresztül jutott el hozzám ez a kamucsomag” – tette hozzá Szakács-Kocsárdi Krisztina.
Az emberek már jobban figyelnek a jelekre, azonban az áldozatok száma csak nő. Ez azt mutatja, hogy egyre nehezebben tudják kivédeni a támadásokat. A szolgáltatók nevében sok a visszaélés. Megkerestük a Magyar Posta Zrt.-t is az üggyel kapcsolatban. Azt mondták, ügyfélszolgálatukhoz 2024-ben több mint négyezer bejelentés érkezett, míg 2023-ban tízezernél is több.
„Szeretném leszögezni, hogy nem a postától kapják meg az ügyfelek a csomagokat, hanem a postán keresztül. A Magyar Posta jogszabályi kötelezettsége kizárólag arra terjed ki, hogy a küldeményeket a címzettekhez eljuttassa. A postának a kézbesítési szolgáltatóként a megrendelt csomagok tartalmáról nincs, és nem is lehet információja sem a megrendelést, sem az erről szóló dokumentációt nem láthatjuk. A küldemények tartalmának vizsgálata a megrendelő joga, a kéretlen csomagok esetében is kizárólag a címzett jogosult és képes eldönteni, hogy valós-e a megrendelés” – hangsúlyozta dr. Mikecz Péter, a Magyar Posta Zrt. marketingkommunikációs főigazgatója.
Az átvételt megtagadhatja az ügyfél. Naponta kapnak bejelentéseket. Minden estet kivizsgálnak, amikor visszaélnek nevükkel vagy szolgáltatásaikkal. A csalások elkerülése érdekében egy átfogó útmutató is olvasható weboldalukon. A helyi kapitányságon folyamatosan nyomoznak hasonló ügyekben.
„Az Ózdi Rendőrkapitányság felhívja a lakosság figyelmét az online térben elkövetett csalás veszélyeire, ezen belül is a beazonosítatlan csomagok feladóira, illetve küldemények átvételére. Itt mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a szóban forgó csomagot mi rendeltük, honnan rendeltük, és annak kézbesítését mikorra várjuk. Amennyiben kétes csomag érkezik, illetve a feladóját nem ismerjük, vagy nem mi rendeltük, azt semmiképpen ne vegyük át. Ha pedig átvettük, és áldozattá válunk, akkor forduljunk a rendőrséghez” – nyilatkozta Kiss Tamás, az Ózdi Rendőrkapitányság hivatalvezetője.
Az online térben történő csalások mellett érdemes figyelni arra is, hogy mit veszünk át a futártól, főleg akkor, ha utánvétes csomagküldeményről beszélünk. Ha mégis megtörténik a baj, mihamarabb jelentsük azt a rendőrségnek vagy a fogyasztóvédelemnek.